Сучасні підходи до дослідження точності визначення величин деформації при геодезичному моніторингу кранового устаткування

Автор(и)

  • Костянтин Мамонов Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна
  • Тарас Наливайко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна
  • Тетяна Наливайко Харківський національний економічний університет імені С. Кузнеця, пр. Науки, 9-А, 61166, Харків, Україна
  • Олена Поморцева Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна
  • Сергій Кобзан Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24027/2306-7039.1.2024.300958

Ключові слова:

мостовий підіймальний кран; козловий підіймальний кран; безпека баштового крана; методика вимірювань; геодезичний контроль; геометричні параметри

Анотація

Метою дослідження, матеріали якого викладено в цій статті, є розкриття сучасних підходів боротьби з деформацією геометричних параметрів у конструкції мостових електричних підіймальних кранів. Це питання досить актуальне в розрізі дотримання техніки безпеки на виробництві. Для вирішення цього питання пропонується використання вдосконаленої методики геодезичного моніторингу геометричних параметрів конструкцій мостових і козлових електричних підіймальних кранів. Для цього використовується лазерно-дзеркальна система контролю геометричних параметрів, яка дозволяє враховувати досить жорсткі вимоги. Цей метод, як продемонстрували експериментальні дані, є одним із найбільш надійних і точних. Було розроблено й використано установку системи “Лазерний промінь ‒ дзеркало”, яка має відповідати чітким методичним вимогам. Виконані дослідження демонструють, що відхилення від правильної установки дзеркала у вертикальній площині призводить до збільшення похибок вимірювань. Дослідження виконувалися за допомогою лазерного дзеркального приладу. Внаслідок виконаного дослідження та керуючись розробленою методикою, було запропоновано прямокутну шкалу фіксації лазерного проміння. Це дозволить встановити точність вимірювань у межах допустимих значень. У дослідженні виконано аналіз наявних допустимих відхилень геометричних параметрів конструкцій мостових підіймальних кранів на промислових підприємствах. Визначено недоліки сучасних наявних методів і запропоновано нові геодезичні устаткування та методи їх виконання. Було проведено дослідження точності запроєктованих методів, які зможуть забезпечити й підвищити гарантію безпеки експлуатації мостових підіймальних кранів.

Посилання

Nalivayko T., Nalivayko T. Udoskonalennia heodezychnykh vyshukuvan u vyznachenni heometrychnykh parametriv konstruktsii pidiimalnykh kraniv [Improvement of geodetic surveys in determining the geometric parameters of crane constructions]. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 2019, vol. 86, no. 2, pр. 36–39 (in Ukrainian).

Nalivayko T., Nalivayko T., Kazachenko D. Obhruntuvannia systemy heodezychnoho monitorynhu iz vykorystanniam reiky zminnoi dovzhyny [Justification of the geodetic monitoring system using a variable-length rail]. Modern achievements of geodetic science and production, 2021, issue 1 (41), рр. 68–73 (in Ukrainian).

Haitao Wu, Botao Zhong, Heng Li, Hung-Lin Chi et al. On-site safety inspection of tower cranes: A blockchain-enabled conceptual framework. Safety Science, 2022, vol. 153(9). doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2022.105815

Kulka J., Mantic M., Fedorko G., Molnar V. Analysis of crane track degradation due to operation. Engineering Failure Analysis, 2016, vol. 59, pp. 384–395. doi: https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2015.11.009

Beutler G., Bauersima I., Botton S., Gurtner W., Rothacher M., Schildknecht T. Accuracy and biases in the geodetic application of the Global Positioning System. Manuscripta Geodaetica, 1989, vol. 14, pp. 28–35.

Goodchild M. Geographical information science. International journal of geographical information systems, 1992, vol. 6(1), pp. 31–45. doi: https://doi.org/10.1080/02693799208901893

Yilmaz G., Salter L., McFarlane D., Schönfuß B. Low-cost (Shoestring) digital solution areas for enabling digitalisation in construction SMEs. Computers in Industry, 2023, vol. 150. doi: https://doi.org/10.1016/j.compind.2023.103941

Shen Y., Zhang W., Wang J., Feng C., Qiao Y., Sun C. A boom damage prediction framework of wheeled cranes combining hybrid features of acceleration and Gaussian process regression. Measurement, 2023, vol. 221. doi: https://doi.org/10.1016/j.measurement.2023.113401

DSTU EN 15011:2022 (EN 15011:2020, IDT). Krany vantazhopidiimalni.

Mostovi ta kozlovi krany [Cranes – Bridge and gantry cranes] (in Ukrainian).

Nalivayko T., Nalivayko T. Geodezicheskie osnovy pri sovershenstvovanii geodezicheskogo kontrolya podemno-transportnogo oborudovaniya [Geodetic bases for improvement of geodetic control of lifting and transport equipment]. Bulletin of Kharkiv national automobile and highway university, 2019, vol. 84, pр. 62–66. doi: https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2019.84.0.62 (in Ukrainian).

Ivina D.S., Ryabchii V.V. Porivniannia kryteriiv znachymosti systematychnoi pokhybky pry otsintsi tochnosti za riznytsiamy podviinykh rivnotochnykh vymiriv [Comparison of criteria for the significance of a systematic error when assessing accuracy based on the differences of double equal-precision measurements]. Abstracts of reports of the 13th International scientific and practical conference of young scientists and students “Modern problems of science”. Kyiv, 2013, р. 319 (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Номер

Розділ

Статті