Розумна світлофорна система для підвищення безпеки пішоходів

Автор(и)

  • Олена Ляшенко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Чорноглазівська, 17, 61002, Харків, Україна
  • Олена Діденко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, вул. Чорноглазівська, 17, 61002, Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24027/2306-7039.2.2025.333820

Ключові слова:

вуличне освітлення; світлосигнальні боларди; острівці безпеки

Анотація

Розумні світлофори є основним компонентом розумного міського освітлення для забезпечення його стійкості. У поєднанні з новими технологіями, які дозволяють економити енергію та використовувати інтелектуальне керування освітленням, можна досягти найкращої продуктивності. Створення безпечних умов для всіх учасників дорожнього руху – запорука збереження їхнього здоров’я та зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод. Але, на жаль, ця установка не може гарантувати безпеку для пішоходів, коли вони перетинають широку високошвидкісну та інтенсивну дорогу або чекають на пішохідному острівці безпеки (PRI). Найбільш поширена конструкція острівця безпеки в сучасному місті складається зі світлофорів і невеликих бетонних обмежувачів по обидва боки PRI або двох металевих стовпчиків без світлофора. Такі типи PRI не можуть захистити пішоходів від ДТП у разі швидкого руху автомобіля в острівну зону через руйнування або недоступність швидкості та напрямку транспортного засобу. Ймовірність ДТП з потерпілим пішоходом вища в темний час доби, тому застосування металевого стовпчика без освітлення не забезпечує достатньої його видимості для водіїв у сутінках або пізно ввечері. Зважаючи на огляд досліджень, оптична система болардів, які є на ринку і використовуються для організації дорожнього руху, не розглядається в жодній роботі. Тому для покращення оглядовості боларда пропонується конструкція боларда з принципово новою оптичною системою. На підставі вищезазначених міркувань метою статті є розгляд шляхів підвищення безпеки будівництва PRI в розумному місті. Розв’язати цю проблему можна за допомогою боларда з освітлювальним блоком для його виявлення водіями при обмеженій видимості у вечірній час. У роботі запропоновано та проаналізовано конструкцію PRI з болардом, що має вдосконалений оптичний блок зі світлодіодами малої потужності.

Посилання

Number of cars sold worldwide from 2010 to 2024, with a 2025 forecast. Available at: https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/#statisticContainer

Department of the Patrol Police of Ukraine. Available at: https://patrolpolice.gov.ua/statystyka/

Hongtao Li, Linhong Wang, Hongyu Hu, Yiming Bie. Optimal Matching between Vehicle Speed and Lighting at Intersection Based on Traffic Risk Analysis. ASCE-ASME Journal of Risk and Uncertainty in Engineering Systems, Part A: Civil Engineering, 2023, vol. 9, issue 2. doi: https://doi.org/10.1061/AJRUA6.RUENG-939

Bhagavathula R., Gibbons R., Nussbaum M. Does the Interaction between Vehicle Headlamps and Roadway Lighting Affect Visibility? A Study of Pedestrian and Object Contrast. SAE Technical Paper, 2020, 2020-01-0569. doi: https://doi.org/10.4271/2020-01-0569

Siddhesh Deshpande, Sheng-Jen Hsieh. Cyber-Physical System for Smart Traffic Light Control. Sensors, 2023, vol. 23(11), 5028. doi: https://doi.org/10.3390/s23115028

Davidovic M., Djokic L., Cabarkapa A., Djuretic A. et al. Drivers’ Preference for the Color of LED Street Lighting. IEEE Access PP(99), 2019, pp. 72850–72861. doi: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2920737

Shukla S., Kumar S., Kumar A., Srivastawa V. Pedestrian Safety Management System Using Automatically Retractable Bollards. Proceedings of the 3rd International Conference on Innovative Sustainable Computational Technologies (CISCT), Dehradun, India, 2023. doi: https://doi.org/10.1109/CISCT57197.2023.10351438

Nazarenko L., Didenko O. Dorozhnye osvitlennya ta mezopichnyy zir [Road lighting and mesopic vision]. Ukrainian Metrological Journal, 2023, no. 1, pp. 39–45 (in Ukrainian). doi: https://doi.org/10.24027/2306-7039.1.2023.282600

CIE 115:2010. Lighting of roads for motor and pedestrian traffic, 2nd edition. Vienna, 2010. 54 р.

Casagrande C., Nogueira F., Salmento M., Braga H. Efficiency in Street Lighting Projects by Employing LED Luminaires and Mesopic Photometry. IEEE Latin America Transactions, 2019, vol. 17, no. 6, pp. 921–929.

Yang X., Li X., Li C., Li Y. Research on Automated Bollard System Based on Wireless Communication and Pedestrian Detection. Proceedings of IEEE International Conference on Smart Internet of Things (SmartIoT), 2019, pp. 89–94.

Raikar A., Tadkal S. Prevention of Traffic Signal Violation and Pedestrian Safety Using Retractable Electric Bollard. Indian Journal of Science and Technology, 2023, vol. 16, issue 33, pp. 2637–2641. doi: https://doi.org/10.17485/IJST/v16i33.675

Removable Crash Bollards: Available at: https://fastgateopeners.com/store/bollards/removable.html

ZASP. Hydraulic Automatic Bollard: The Ultimate Solution for Access Control. Available at: https://www.cnzasp.com/product/ha102-hydraulic-automatic-bollard/

Reliance Foundry Co.: A Guide to Automatic Bollards. Available at: https://www.reliance-foundry.com/blog/guide-to-automatic-bollards

Pat. UA 155003 U, G08G 1/00. Light Signal Bollard. Lytvynenko A.S., Petchenko H.O., Didenko O.M., Liashenko O.M., Suvorova K.I. Publ. 10.01.2024 (in Ukraine). Available at: https://sis.nipo.gov.ua/uk/search/detail/1779533/

EN 13201-2:2015. Road lighting – Part 2: Performance requirements.

EN 13201-5:2015. Road lighting – Part 5: Energy performance indicators.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Статті